"Când gânduri negre se frământă cu grămada înăuntrul meu, mângâierile Tale îmi înviorează sufletul." Ps. 94, 19

15 iunie 2009

Între tristeţe si descurajare

Saint-Exupery spunea că nu cunoaştem decât ceea ce îmblânzim.

Dacă obiectul cunoaşterii este depresia, omul, viaţa sau moartea, poama sau pomul: totuna! Cunoaşterea are un preţ şi nimeni nu poate ajunge la ea dacă nu e dispus să-l plătească. Adam şi Eva au fost izgoniţi din Eden... Uneori ni se cer doar lacrimi şi timp, alteori renunţarea la zona noastră de confort, de siguranţă chiar, unii trebuie să renunţe la somn, la hrană, la micile sau marile bucurii oferite de cei dragi, alţii sunt gata să renunţe la viaţă, dar nu din laşitate şi nici pentru că ar dispreţui acest dar divin, ci din dragoste.

Se poate renunţa la viaţă din diferite motive, numai Dumnezeu este în măsură să judece acest gest şi cauzele care l-au generat şi totuşi am văzut în zilele acestea oameni atât de preocupaţi să lovească cu piatra încât nici nu avut timp să observe dacă nu cumva si mâinile lor sunt pătate de sânge. Ce trist! Ce păcat!

Atunci când alegi să îţi dăruieşti viaţa pentru binele aproapelui tău, aduci o jertfă plăcută lui Dumnezeu şi semenilor tăi. Sacrificiul nu te aşează cu faţa spre moarte. Chiar dacă un om trebuie să treacă prin ea - în cazul sacrificiului suprem - nu moartea este finalitatea acestui act. Moartea în sine nu este de dorit, însă prin acceptarea ei - atunci când situaţia o cere - omul confirmă că are o perspectivă mai înaltă, o viziune care transcende realitatea imediată sau, altfel spus, că are un Dumnezeu în care crede, în care se încrede, pentru care poate să moară dacă trebuie şi mai ales, poate şi vrea să trăiască oricât de greu i-ar fi.

E plăcut şi frumos să te bucuri cu cei ce se bucură. Cine nu şi-ar dori să fie înconjurat de oameni fericiţi, sănătoşi, împliniţi şi plini de o bucurie sfântă? Dar pentru că drumul ne poartă printr-o lume în care se moare de foame, de sete, de frig, de singurătate, pentru că mai sunt suflete scumpe care nu l-au cunoscut pe Dumnezeu, pentru că dragostea Lui a fost turnată în inimile noastre şi nu putem trece nepăsători pe lângă cel căzut, pentru toate acestea şi încă pentru multe altele e drept să plângem cu cei ce plâng, e drept să suferim pentru cei pe care îi iubim, e drept să plătim preţul oricare ar fi el. Dumnezeu Tatăl l-a plătit, Domnul nostru Isus Hristos l-a plătit!

Singurul lucru ce doare cumplit e respingerea celui ce se dăruieşte în acest mod şi, implicit a darului său. De cele mai multe ori respingem din suspiciune un act care ni se pare lipsit de motivaţie logică, dar nu aceasta este singura cauză. Oricum şi cel ce oferă şi cel căruia i se oferă, în cazul unui refuz, se confruntă cu o stare de disconfort, de suferinţă chiar, singura diferenţă e că suferinţa celui ce dăruieşte nu se stinge cât timp există darul. Când este vorba de om, timpul estompează cumva această suferinţă, dar când mă gândesc la Dumnezeu...

Depresia este un har? Da, poate fi atâta vreme cât nu se ajunge la desnădejde, la gândul cumplit că ai fost părăsit până şi de Dumnezeu, dar odată ajuns aici... Cine mai poate şti?

8 comentarii:

  1. Depresia cred ca e o eticheta data unei predispozitii de a vedea jumatatea goala a paharului, ceea ce lipseste si nu ceea ce avem. Din punctul asta de vedere nu e ceva pentru care sa ne pedepsim. Ce poate face ala rau e sa-i dea valoare morala de "rau" ca sa ne prinda in lantul sclaviei. Ca si fiu de Dumnezeu tot ce ai te face unic si de neinlocuit. Nu suntem chemati sa fim supraoameni si sa salvam pe toti cei din jur.
    Chemarea noastra e sa ne dam viata pentru aproapele. Si o facem. Zilnic. Mergand la munca sa asiguram hrana familiei, furand o ora doua din timpul de somn sa ajutam copilul sa-si faca temele, cerand ajutorul celor dragi pentru ca si ei vor sa se sacrifice dar nu li se permite uneori. Putem fi egoisti si in sinucidere. Daca noi nu ne iubim nu putem iubi pe celalalt si sinuciderea va fi doar un strigat de disperare nu un act de iubire.

    RăspundețiȘtergere
  2. Pe toti? Nici vorba! E un vis mult prea inalt pentru mine! Sunt atat de ticaloasa incat nu reusesc sa mijlocesc intotdeauna nici pentru cele cateva suflete scumpe carora le-am facut loc in inima mea, dar pentru ca tot se vorbeste despre sinucidere (si sacrificiu!), chiar Dvs. o numiti "strigat de disperare", ma intreb si intreb ce insemnau oare cuvintele lui Moise? (Iartă-le acum păcatul! Dacă nu, atunci, şterge-mă din cartea Ta, pe care ai scris-o!” Exod 32:32)
    Nu putem face abstractie de jumatatea goala a paharului si nici nu trebuie, insa atunci cand nu mai avem cu cine vorbi despre ea, cand ramanem singuri, despartiti de Dumnezeu, sfetnic ne este doar disperarea. Daca respir inca si daca mai pot sa scriu aceste cuvinte este numai prin harul lui Dumnezeu . (Gal.6:1b)
    "Ivirea mea n-aduse nici un adaos lumii,/ lar moartea n-o să-i schimbe rotundul şi splendoarea." Omar Khayyam :D
    Toate cele bune!

    RăspundețiȘtergere
  3. Ganduri in noapte:
    Sentimentul inutilitatii si al despartirii de Dumnezeu nu imi poate deschide decat o singura perspectiva...
    Orice "madular" care nu mai face parte din trup e sortit mortii.
    Nu pot experimenta prezenta lui Cristos stand singura pe o banca fie ea si cu vedere la mare.
    Atunci cand am pierdut speranta, putine lucruri mi-au mai ramas de pierdut.
    Nimanui nu-i pasa.
    Daca nu intervine Dumnezeu nimeni altcineva nu ma poate salva.
    Ajunsa in acest punct viata oricarui om atarna de vointa Celui Etern.
    Daca tot nu le pasa de ce sunt asa grabiti sa judece?!?
    Aceasta nu ar trebui sa ma preocupe prea mult
    In acest impas se ajunge relativ usor.
    "Cine crede ca sta in picioare, sa ia seama sa nu cada."

    RăspundețiȘtergere
  4. Apostolul Pavel nu a folosit nici o cale omeneasca de a se ocupa de situatii. El nu si-a exercitat cunostintele,abilitatea,puterea sau intelepciunea.El nu s-a purtat cu diplomatie si nici nu a folosit teritipuri. Dimpotriva, el a fost pur,simplu.Doar traind o viata in puritate si sinceritatea lui Dumnezeu putem fi constituiti slujitori ai lui Cristos si ai harului. Astazi in biserica este nevoie de cei care sunt constituiti in acest fel.Noi putem fi puri si simpli,doar atunci cand traim in inviere si prin Dumnezeul invierii. Pentru a fi introdusi in experimentarea invierii,noi trebuie sa trecem prin experimentarea mortii;lucrarea crucii da la moarte sinele ca astfel noi sa-Lexperimentam pe Dumnezeu in inviere.
    Mi-ar place ca sa citesti cu atentie aceste randuri,si daca consideri ca nu se potriveste ceva cu Biblia sa-mi scrii;astept cu nerabdare comentariile tale cu privire la aceste citate din slujba
    DOMNUL SA FIE CU DUHUL TAU.

    RăspundețiȘtergere
  5. Inima credinciosului este un sol in care exista multe stanci:pizma,lauda de sine,interes personal,manie...AUTOCOMPATIMIREA;PLINGEREA DE MILA....Noi ca si crestini trebuie sa iesim din autocompatimire.Dar noi singuri n-o putem face.Dar slava Domnului,ca,noi in duhurile noastre Il avem pe FIUL OMULUI...ISUS CRISTOS,care prin procesarea Sa a devenit DUHUL ATOTINCLUSIV,ca noi sa-L putem contacta cu duhul nostru.Acest Duh atotinclusiv vrea sa iasa din duhul nostru, sa strabata sufletul si trupul nostru,ca apoi sa patrunda in trupul si sufletul celorlalti credinciosi,ca sa se poata intalni cu Duhul atotinclusiv din ei;daca noi Ii permitem acest lucru,acest lucru ne va face fericiti,si atunci autocompatimirea nu-si va mai faca salas in mintea noastra,in care acum este Cristos care poate birui orice stare de depresie si de moarte.

    RăspundețiȘtergere
  6. Romani 7:15-8:2
    Dupa ce au crezut in Domnul,desi sunt mantuiti cu adevarat,Ii apartin Domnului si au viata vesnica,multi oameni inca sunt tulburati de pacat si sunt incapabili sa-L slujeasca pe Domnul asa cum ar dori;aceasta constituie o experienta foarte dureroasa;aceasta produce multa frustare sau descurajare.
    Multi crestini incearca sa biruie pacatul; ei incearca tot ce le sta in putere pentru a respinge tentatiile pacatului;ei lupta cu pacatul cu speranta ca il vor birui;altii cred ca pacatul i-a facut prizonieri si ca ei trebuie sa lupte din greu pentru a se elibera de sub robia lui.Dar toate acestea sunt gandurile omului; ele nu sunt nici cuvantul lui Dumnezeu si nici invatatura Sa. Nici una din aceste metode nu conduc la victorie.
    Cuvantul lui Dumnezeu nu ne spune sa luptam cu pacatul prin propriile noastre eforturi. El spune ca noi trebuie sa fim eliberati de pacat,adica sa fim facuti liberi de pacat. Pacatul este o putere care il inrobeste pe om. Calea de a trata aceasta putere nu este de a o distruge noi insine,ci de a-I ingadui Domnului sa ne elibereze de ea. Calea Domnului nu este aceea de a invinge pacatul.
    Calea Domnului este aceea de a fi eliberati de pacat.

    RăspundețiȘtergere
  7. Romani 7 ne arata ca Pavel incerca sa fie victorios. El voia sa-I fie placut lui Dumnezeu, nu voia sa pacatuiasca sau sa falimenteze. Totusi,in cele din urma a recunoscut ca toate hotararile sale erau inutile. Pavel voia iarasi si iarasi,dar rezultatul nu era decat falimentul.Aceasta ne arata ca drumul spre victorie nu depinde de vointa omului sau de hotararea omului. Pavel voia si se hotara din nou si din nou,dar el continua sa falimenteze si sa pacatuiasca.Tot ce poate sa faca omul este sa ia hotarari.
    Vointa este prezenta,dar nu si binele deoarece pacatul este o lege. Legea pacatului era prezenta cu Pavel de fiecare data cand se hotara sa faca binele. El era supus Legii lui Dumnezeu in inima sa,dar carnea sa ceda legii pacatului. Pavel a falimentat deoarece el isi exercita vointa si lua hotarari.El a realizat faptul ca era imposibil sa infranga acest pacat prin vointa sa. Pentru un timp, vointa se poate impotrivi pacatului;dar puterea pacatului depaseste cu mult puterea vointei. Pacatul este o lege;el nu este distrus de rezistenta vointei omului.Vointa umana nu pote rezista totdeauna,dar legea pacatului este intotdeauna activa. Vointa poate invinge pentru un timp scurt,dar in final intotdeauna va fi biruita de legea pacatului.
    Pacatul nu este o greseala accidentala;nu este ceva care se intampla doar o singura data.El este ceva care se intampla in mod repetat,ceva care te hartuieste toata viata.Aceasta este o lege;nici o putere omeneasca nu o poate
    birui.

    RăspundețiȘtergere
  8. Odata ce Domnul se indura de tine si iti arata ca pacatul este o lege ,nu vei fi departe de victorie. Daca continui sa crezi ca pacatul este un act ocazional si ca victoria poate fi asigurata prin mai multa rugaciune si lupta impotriva ispitelor,atunci esti departe de victorie.Pavel a vazut ca omul nu poate experimenta eliberarea prin exercitarea vointei. Cat timp un om se increde in puterea propriei sale vointe,el nu se va intoarce inspre calea lui Dumnezeu de eliberare. Daca incerci sa sa gasesti propria ta cale de iesire ,vei sfarsi in nimic altceva decat in pacat. Vei pacatui iarasi si iarasi,iar ochii tai vor continua sa fie acoperiti.Vei ramane in porbirea ta.Ochii tai trebuie sa fie deschisi pentru a vedea ca sfortarea si lupta ta sunt absolut zadarnice.

    RăspundețiȘtergere